Thursday, January 10, 2013

1. New York

Olen lennukis, teel New Yorgist LGA lennujaamast Houstonisse (HOU), vahemaandumisega St. Louises.
(Oh no, just oli ilge turbulents... Hirm peal korraks)

Oma reisi alustasin täpselt nädal aega tagasi, mil lendasin Tallinnast Riiga ning järgmine hommik Riia-Stockholm-New York. Nüüd, nädal aega hiljem tundub olevat täpselt öige aeg kokkuvõtteid teha sihtunktist, mis just selja taha jäi.

New Yorgis veetsin täpselt 6 päeva, mille sisse jäi kõiksugu tegevusi -vaatamisväärsused, kohvikud, restoranid, baarid, klubid, uute inimestega tutvumine, rohkelt linnas niisama ringi uitamist jne. Kes muidu jälgib mo tegemisi, see teab, et pean ka videoblogi ning olen igaõhtuselt oma tegevused kokku võtnud. Küll aga pean ma ütlema, et seda tehes ei tunne ma end kõige mugavamalt - ikkagi nats uus, harjumatu ning tunnen end krampis olevat. Kergem oleks kellegagi kaamera ees dialoogi pidada. :) Aga ehk läheb paremaks, sest pean ausalt tunnistama, et see ikkagi on kiirem variant, kui iPadil blogi kirjutamine (kuigi kirjutada mulle meeldib).

(külm higi katab mo käsi, sest turbulents on võimas ning just paluti meeskonnal istuma minna)

New York - linn, mis kunagi ei maga. Suur õun... Mind tervitas see 8 miljoni elanikuga metropolitan külmalt ja seda sõna kõige otseses mõttes. Kuna minu reisi 15 sihtpunktist ainult 1, New York, oli jahedama ilmaga, siis ega mul ju head külma ilma varustust kaasas ka ei olnud - ainult kevad/sügis jope ning üks paar pikki pükse. Nii värisesingi esimesed päevad nagu haavaleht ning olin suhteliselt õnnetu. Mul on lihtsalt selline viga, et kui mul on külm, siis mo aju külmub, tuju läheb kehvaks ning üleüldiselt olen üks pahur tegelane (see ei kehti siis, kui õues on -20* aga olen soojalt riides).
Lisaks külmale ilmale ja peldikule, kus ma CSsin, tuli välja, et mo vöörustaja on suuremat sorti creep.
Seega, paar esimest päeva NYs ei olnud just kõige meeldivamad ning oli isegi selline tunne, et sinna küll tagasi minna ei taha. Õnneks aga olukord hiljem muutus.

(ok, how bad idea it is to go to the airplane's toilet on your bare foot???)

Inimesed meie ümber
Kas ma olen kunagi rääkinud, kui olulised on minu jaoks inimesed, kes mo ümber on? Ma täielikult pooldan seda, et ütle mulle, kes on so sõbrad ja ma ütles sulle, kes oled sina. Ja ma olen lihtsalt niiiiii (lõpmatuse märk) tänulik oma sõpradele, kes on sellised olnud nagu nad on - positiivsed, tegusad, tegijad, õnnelikud, entusiastlikud jne! No wining! Kui on takistus ees, siis ei ole nii, et mis nüüd saab. On hoopis kiire arutelu, et mismoodi saab (ikka edasi). Kui nemad siuksed ei oleks, siis ilmselt oleksin endiselt kuskil Kalju külas (mitte et seal halb oleks) doing nothing ja complainimas s*ta Eesti elu üle. Ühesõnaga, mul on kõige ägedamad sõbrad!
Igatahes, inimesed sinu ümber tulevad ja lähevad, osad ka jäävad. Usun, et iga inimene õpetab sulle midagi. Mõni õpetab, et seda tüüpi inimestega mitte enam tegemist teha. Ja aeg, mis sa oled kusagil veetnud on enamjaolt hinnatav sinu ümbruses olevate inimeste järgi.
Tulles tagasi New Yorki, siis nagu juba eelpool mainisin, osutus minu esimene vöörustaja täielikuks creep'iks ning seetõttu tekkis ka teatud vastumeelsus New Yorki suhtes. Õnneks aga peale seal välja kolimist kohtusin juhuslikult (Facebook on ikka täitsa kasulik mõnikord) oma tuttavaga Austriast, kellega koos olime Taanis Erasmuse vahetust teinud. Saime ka tol ajal päris hästi läbi ning Times Square'l kohvile minna oli ikka päris äge! Kogu reis võttis kohe uue pöörde. Lisaks tutvusin tema sõpradega, kellega hiljem õhtusöögile läksime ning tuju läks kohe paremaks. Lahedad kutid, rentisid lennuki (mitte auto), sest üks neist oli piloot ja trippisid Floridas ringi. :)
Järgnevad 3 päeva elasin Tai päritolu Taani tüdruku juures (kolis Taani 5 aastasena) Brooklynis. Alguses oli täitsa OK, tsillisime koos linnas ringi ja oli lõbus. Aa no olgem ausad, tegelikult on ikkagi päris raske sobitada ajakavasid, kui üks tahab 12ni magada, teine juba kell 9 majast välja minna, et vaatamisväärsustega tutvuda. Minu poolest on täitsa OK, kui ma omaette linnapeal jalutamas käiks, aga ma ei viitsi oodata teise inimese järgi, kelle tegelikult ei ole samasugust kiiret (äralend paari päeva pärast), aga kes ikkagi viisakusest pakub end kaasa. Mul oli ikkagi ju mingi check-list, mida ma näha tahtsin. Seepärast tundisin end natuke kammitsetuna. Oh well, seda ma ju ometi teadsin, kuid ikkagi savesin oma 100$ ...
Kui rääkida inimestest in general, siis pean ütlema, et olin positiivselt üllatunud, et kõik olid sõbralikud ja abivalmis (kui ma lugematu arv kordi küsisin, kust kuhu ma minema peaks.. :D ) Hea on see, et tegu on ikkagi inglisekeelse riigiga, seega saad kõigest aru, mis toimub ja inimesed saavad ka sinust aru (enamjaolt - kui sa just valesse linnaossa sattunud pole).

Metroo
Teate, mulle tegelikult metroo meeldib. See on lihtne ja selge ning suhteliselt odav. Nats räpane, aga mitte hullem kui Tallinna ühistransport. Üks ots (ükskõik kui kaugelt kui kaugele, as far it's in the same direction) maksab 2,25$ ja see kehtib nii metroos kui bussides kuni 2 tundi. Peale seda pead uuesti maksma. On ka 7-päeva kaart (30$) ja kuukaart (hinda ei mäleta).
Aga jah, selguse kohapealt - hea ja arusaadav kaart ning peale natukest aega katsetamist/sõitmist saab ilusti selgeks. Eks iga asjaga ju läheb alguses aega, seega ei saa eeldada, et ma lendan platsi ja juba tean, kust kuhu miski sõidab. Aga peale 6 päeva võin küll öelda, et teadsin ma suht täpselt, kuidas liigelda! :)

Tänavate nummerdamine
Harjumatu. Kuigi ma näen selles süsteemi, siis minu jaoks töötab vana hea tänavate nimetamine paremini. Kes millega harjunud on. :)

Atmosfäär/vibe
Millegi pärast arvasin ma, et New Yorkis on natuke rohkem seda "midagi". Ootused olid ülikõrged, aga kohale jõudes reaalsus didn't meet the expectations. Oh well, mis ma ikka teha saan.
Ootasin ju uptight inimesi jooksmas üle tee, haaramas taksot olles ise ikka sama vaprad ja ilusad, aga mida ma nägin oli nothing! Hea kui paar inimest oli korraliku mantli või ülikonnaga (ja me ei räägi metroost, me räägime Manhattani alast), kõik ülejäänud olid väga casual... Ei tea, kastalv on siin ka oma töö teinud?
Igatahes, see mida ma siia otsima tulin, seda ma ei leidnud (prale vaatamisväärsuste).

(piloot just laulis lustaka "Tänan, et meiega lendasite" tänulalu enne maandumist :D )

Vaatamisväärsused
Eks neid ole kindlasti rohkem, kui mina ära vaadata jõudsin, kuid minu bucket listis olid siis järgnevad:
Linnavaade kas Rocafellar Centeri või Empire State Buildingu katuselt. Käisin Rocafellar Centeri katusel (on top of the Rock), sest see oli odavam (25$ 45$ asemel), 360* vaade ja sealt nägi ka imeilusti Empire State Buildingut. (ok, the truth is that tegelikult sattusin sinna ette puhtjuhuslikult enne ESBd, seega läksin sinna). Oma kavala võtte tõttu sain näha nii päevast kui öist vaadet, st. läksin just piisava ajavaruga enne päikeseloojangut. :) pildid on superilusaf, aga kvaliteet ei ole parim.
Times Square - nii öine kui päevane. Seda ei oskagi kohe kuidagi kommeteerida. Minu arust ei ole see midagi nii erilist, eriti päeval. Öösel veel, siis on seal palju linnatulesid ning blinkivaid lampe, aga muidu - lihtsalt üks üleshaibitud koht. Lisaks on see nii inimesi täis, et liikuda ei saa. Palju poode, palju inimesi. Muidu nagu iga teine linnaosa tänav, aga üks positiivne teistest eristav asi - vähemalt on mingigi läbiv joon reklaamil, mis niiväga silma ei kriibi (pean silmas seda, et igal pool mujal on iga putka omamoodi, kel jõulutuled kaunistuseks, kel käsitsi joonistatud smt, kel midagi muud, lisaks on suht räpane). Times Squarel on küll väga kirju, aga tavaplakateid või stiiliüllatusi ei näe.
Siittulenevalt tahtsingi välja tuua, miks mulle ka algul NYs ei meeldinud. Nimelt ei talu ma seda, kui inimesed niisama tänaval hängivad (jou-jou tüüpi) ja seda, kui need minipoed igal pool on, kus üks müüja mustem junn kui teine. Ja see stiilitus... Linnapilt on kohe kole mo jaoks ja ebaturvaline (ok, ma võin veider tunduda, aga that's just me). Eks ma tean, et igal pool ei ole selline, aga siiski, see, kus ma olin, kindlasti ma elada ei tahaks. Kui, siis ainult Manhattanil. Ja selleks mul ilmselt raha ei ole. :D

(olen jõudnud St. Louise lennujaama. Miks kõik inimesed enne lendu joovad, aash?)

Veel käisin Central Parkis, tore oli, aga ilmselt on see ka üleshaibitud seetõttu, et see ainuke roheline lapike NYCs on.
Statue of Liberty - õnnestus tasuta paadile saada (ärge selle tuuri eest küll makske, suht tavaline rip-off tehnika) ja seda kuju silmata. Njah. Hea, et nähtud on.
Metropolitan Museum of Art (MET) oli täitsa tore. Ses suhtes, et mitu korda jõudsin mõelda, kas ma olen ikka õiges kohas ja õige inimene seda kunsti (ja neid klaasijuoikesi ja sfinkse) hindama, aga mingi hetk jälle tundus, et olen küll... Võta siis kinni.
Öine Brooklyn bridge ja vaade seal linnale oli super! Kindlasti üks must go.
Lisaks pikad jalutuskäigud linnas ilma kaarti kasutamata olid head, et õiget pilti saada. :)


Eelarve
Kuna olen suurelt reklaaminud, et toon oma eelarve detailselt ära (no tegelikult pean seda ikka enda huvides, aga äkki on sellest kellelegi hiljem ka (you never know) kasu), siis siin on minu kulutused reisil siiamaani.
Etteruttavalt pean ütlema, et mo kulutused on suuremad, kui optimistlikult ootasin, kuid pole hullu, ehk madalama hinnaklassiga Aasia tasakaalustab selle ära. :) Lisaks on reisi alguse ettearvamatuid kulusid, näiteks pidin ju endale uue telefoni ostma :S

Aga siin ta siis on, day-by-day, allpool suuremad kulugrupid eraldi (muidu teeks Excelli tabeli ka, aga MyPad vist ei toeta seda.. :D )

7 päeva NYCs (kulud)

3/1/13
30 $ Lennujaama SIM, mida ma ei saanud
12,50$ rongipilet Penn Stationisse
106$ telefon + SIM
6,50$ kohvi+ saiake Starbucksis
10$ dinner
165$


4/1/13
2$ Dog
5$ dinner
8,60$ sall
5$ open bar
10$ metroo top-up
30,60$


5/1/13
30$ hostel
0,25$ 2 banaani
7$ kohv
4$ dog
20$ dinner
61,25$


6/1/13
10$ metroo top-up
14$ sushi 1
6+2$ Bloody Mary
6+2$ drink
11+2$ drink
25$ sushi 2
5$ takso
Ca 85$


7/1/13
11$ hommikusöök
6$ lõuna, kohvi
9 $ metroo top-up
11$ dinner
3$ mahl
6$ dinner
46$


8/1/13
10$ hommikusöök
8$ metroo top-up
12$ MET
5$ margid
4$ mahlajook
20$ dinner
59$


9/1/13
1$ metroo top-up
9$ hommikusöök
15$ lõuna
25$

Nädal kokku: ca 500$

Suuremad kulugrupid:
Söök 185$
Hommikusöök 45$
Lõuna/õhtu 140$
Telekommunikatsioooooon 136$
Transport 48$
Vaatamisväärsused 37$
Majutus: 30$
Kokku: 440$
Muu: 60$

Siittulenevalt - luban edaspidi kokkuhoidlikum olla ja vähem fancyle toidule kulutada (aga ma ei saand seda NYCs tegemata jätta!! :) )
Lisamärkus, võib olla tuleb mul ikkagi sisse viia suurem osa majutusele, sest hetkel väga CS'da ei taha. Vot nii.

(1. väga veider ikka, kuidas piloodid lambist maandunud lennukist välja jooksevad, kiiresti Burger King'ist toidu toovad ja siis tagasi oma cocpitti hüppavad, et edasi lennata :D
2. Inimeste boardimise süsteem on siin veider.)

Kui New York lühidalt kokku võtta, siis võib öelda, et olen rahul, et käisin, aga mul ei ole kahju ära minna.

Loodan, et tekst oli enam-vähem arusaadav. If not, ask for more! ;) if yes, you can still ask or say something.

Järgnev postitus juba loodetavasti nädala pärast ja siis tuleb kokkuvõte Houstoni kohta. :)

Seniks olge tublid ja kui väga igavaks läheb, vaadake videosid. :D

Cheers,
-Jaana






5 comments:

  1. Rohkem kommentaare CS-i kohta, ilmselt sel põhjusel, et ka endal plaan seda teha.
    Muidu väga tore ülevaade :)
    Ootan juba järgmisi postitusi!
    Take care!

    Carra

    ReplyDelete
    Replies
    1. CS kohta hetkel väga kirjutada ei taha, sest see oli liiga ebameeldiv kogemus. (Sorry, ei tahtnud sind ära hirmutada. :P ) võib-olla, kui taastunud olen, siis. :)
      :) you too honey! ;)

      Delete
    2. Jaana, ma loodan, et sa selle ebameeldiva kogemuse tõttu CSst täielikult ei loobu. Küll tulevad ka head kogemused ja satud sellest veel ehk vaimustusse! :) Inimesed ja kohad on erinevad, loodan, et järgnevalt satud ainult suurepäraste inimeste juurde ja nende vabade diivanite peale :)

      Delete
  2. Aga kust videosid näeb? :)

    ReplyDelete
  3. Videod on Youtubes, esimene reportaaž
    https://www.youtube.com/watch?v=H2C7_rV_XM0 ja sealt juba edasi :)

    ReplyDelete